Columns

Hanneke Tonkens schreef in november 2019 in De Wessaner het volgende:

Westzaanse verrassingen: vliegtuigen.

Westzaan is een schilderachtig dorp. Aan de zuidkant via de Westzanerdijk  rijd ik  dagelijks  met de fiets mijn  dorp binnen. Aan  de bochtige weg  staan twee kleine groene  zaanse  pandjes schuin tegenover elkaar aan weerszijden  van de weg. Ze versmallen de doorgang,  daardoor heb ik het gevoel een beetje door een poort  mijn dorp binnen te rijden, langs twee wachters. Idyllisch! Ik heb me laten vertellen dat deze  huisjes in de jaren 70 op de nominatie voor sloop stonden, ze stonden “in de weg”. Het plan was om de schilderachtige dijk te veranderen in een vlot doorgaanbare  autoweg. Weg met die oude troep, het verkeer ruim baan, vond men toen, en ook de gemeenteraad.  Gelukkig is dit verhinderd. Het café en het snoephuisje, die nu woonhuizen zijn, zijn  toen door een actiegroep aangemeld als monumenten, en zijn inderdaad op de monumentenlijst geplaatst. Westzaan aan een groot gevaar ontsnapt.

In Westzaan hebben we nu andere verkeersproblemen: vliegtuigen van Schiphol. De enorme toename van de vliegbewegingen de laatste jaren, het openen van nieuwe start- en landingsbanen: vliegtuigen horen bij Westzaan. In de zomer kan het echt een overvloed zijn.  Ze vliegen heel laag, je kan alle merken goed zien, de blauwe  KLM  of een oranje  airbus uit De Arabische  Emeritaten. In een lange stoet komen ze langs. Toen ik hier net  woonde kreeg ik er bijna een hobby bij:   bestuderen welke vliegbanen open zijn en waar de vliegtuigen stijgen en dalen. Ik ben echt geen vliegtuighater, vliegen is kicken als je in zo’n ding zit, maar vanaf de grond is het anders: teveel… Ik weet er inmiddels alles van : de Zwanenburgerbaan.. de Polderbaan. En niet te vergeten de Kaagbaan: die brengt met name aan de zuidkant van Westzaan stijgende kisten, dwars over ons dorp. Die  stijgers  brengen echt een naar brullend geluid voort. Voor mij betekent wonen in Westzaan :  ‘s nachts altijd ramen dicht vanwege de nachtvluchten ( om 3.00 uur één  en 5.00 uur een heel stel). Oordoppen in. Als t flink waait…En dan is er alweer  verdere groei van vluchten gepland: eerst zou er tot 2022 geen groei mogen zijn. Was de  afspraak… Of is afspraak geen afspraak?

In de gemeenteraad is het ook actueel: er  is  voor de zomer  door de gemeenteraad een breed gedragen   motie aangenomen die de wethouder moet uitvoeren. Druk uitoefenen om de groei van Schiphol te stoppen.

Tot nu toe was er geen meldpunt in de Zaanstreek om vliegtuigoverlast te melden: dat is er nu  wel. In de Zaanstreek is nu een werkgroep actief : “SOS Zaanstreek:  Saens Onderwonenden Schiphol”. Ze wil voor  de belangen van bewoners (“onderwonenden” genoemd)  op komen.  Bij dezen een oproep.  Ik wil jullie vragen om je ervaringen met vlieghinder te  delen, door ze te  sturen naar deze werkgroep. Het mailadres is: soszaanstreek@gmail.com.  Alle meningen mits respectvol verwoord zijn welkom. Wat de één prima vindt, kan  voor een ander zeer hinderlijk zijn. En 500 meter verderop  maakt al verschil qua geluid. Feit blijft wel dat m.n. de nachtelijke verstoring niet subjectief, maar gewoon feitelijk is, slaapverstorend, en dat de overheid een plicht heeft om te zorgen dat haar inwoners veilig en rustig kunnen wonen. (artikel 21 van de grondwet). In elk geval, bij dezen  dus een oproep je ervaringen met vliegtuigoverlast naar de mailbox van  de werkgroep te sturen.  Dank daarvoor.

 

.

 

Visits: 22

Laatste verandering: