SOS-Zaanstreek naar EU in Brussel

Op 20 februari reisden Stefan Molenaar en Winnie de Wit van SOS-Zaanstreek naar Brussel, voor een onderhoud met DG Move, de Commissie Transport van de Europese Unie. Wij waren met 9 mensen: Koenraad Backers en Marjolein Demmers van Natuur&Milieu, die de reis regelden, Alfred Blokhuizen van BTV en SchipholWatch, Matt Poelmans en Wouter Looman van voorheen ORS, nu MRS, Paul Peeters van de Universiteit Breda, en een ambtenaar van gemeente Amsterdam. Dat Amsterdam als 20% aandeelhouder van Schiphol nu pleit voor krimp van de luchthaven, is een enorme steun in de rug van de meer dan 100 organisaties van burgerexperts, die zich in hun vrije tijd en geheel op eigen kosten inzetten voor een normale leefomgeving rondom vliegvelden.


v.l.n.r. Alfred Blokhuizen, Winnie de Wit, Stefan Molenaar en Koenraad Backers. Foto: Marjolein Demmers
Uitnodiging

We kwam naar Brussel op uitnodiging van deze Europese Commissie, die zich moet uitspreken over de z.g. Balanced Approach inzake de krimp naar 400.000 vluchten per jaar. Minister Mark Harbers draaide deze krimp echter al snel weer terug, na lobbywerk van de machtige vliegtuigindustrie.
Nadat wij – samen met een groot aantal organisaties – de commissie een brief hadden gestuurd met de titel We want our sleep back!, wilden de commissieleden graag onze persoonlijke verhalen horen.


Winnie de Wit voor aanvang van het gesprek. Foto: Marjolein Demmers.

Wij spraken met hoofd kabinet van DG Move Filip Negreanu-Arboreanu en met luchtvaartexpert Rachel Smit. In totaal zaten er vier DG Move-leden tegenover ons aan tafel.

We zouden met hen één uur de tijd hebben, maar hoorden vlak voor het bezoek dat het slechts 45 minuten waren. Gelukkig bleek er nergens tijdsdruk te zijn. Er werd intensief en goed geluisterd en buiten de zaal werd zelfs nog doorgepraat. Het hele gesprek voelde totaal niet als ‘het vinkje’ dat het Min. I en W zo graag zet bij bewonersparticipatie: van bewoners opzetten, maar er daarna gewoon helemaal niets mee doen.
Daarna waren we bij kabinetslid Daniel Mes van de Klimaatcommissie – DG Clima en hij benadrukte dat de EU vreest voor een handelsoorlog met Amerika inzake vliegverkeer. En ja, als het voorkomen daarvan  topprioriteit wordt, dan vrees ik dat het economische belang opnieuw gaat prevaleren boven een normaal bestaan in gemeenten als Zaanstad.
Publiciteit
De Brussel-reis leverde – net als onze bodemprocedure tegen de Staat – ineens veel aandacht op, voor de negatieve kanten van de vliegindustrie. Nog niet zo heel lang geleden kregen bewoners daarvoor in de allerlaatste alinea van lange krantenartikelen precies één zinnetje: fijn dat dit nu anders is, hopelijk zijn er ogen geopend…

 

Laatste verandering: