Waarom in beroep tegen ‘krimp’?

Waarom gaat Platform Vlieghinder Zaanstreek (PVZ) eigenlijk in beroep tegen iets dat als ‘krimpbesluit’ Schiphol wordt gepresenteerd? 478.000 vluchten is toch minder dan de 500.000 die altijd werden genoemd?

Minister Madlener sprak vorig jaar van ‘een historisch besluit’ dat hij zou gaan nemen: als eerste minister kwam hij met een ‘krimpbesluit’, waardoor Schiphol minder vluchten zou mogen toestaan. Het lijkt dan ook gek dat zoveel (bewoners)organisaties – waaronder PVZ – daartegen in beroep gaan. Maar…

Het is helemaal geen krimp!

De minister zegt wel dat er sprake is van krimp van 500.000 naar 478.000 vluchten, maar die 500.000 vluchten zijn gewoon nooit vastgelegd in een wet – genaamd Luchtvaartbesluit (LVB). Het daadwerkelijke aantal vluchten dat tot nu toe wettelijk was toegestaan is gebaseerd op het Luchthavenverkeerbesluit uit 2008! Op basis van dit LVB 2008 zijn n.l. maar maximaal 410.000 vluchten toegestaan.

Krimpbesluit is gewoon groeibesluit ‘op termijn’

Inmiddels weten we wel beter: de minister wil weer groei. Op 28 mei j.l. heeft de minister n.l. zijn Roadmap Schiphol toegestuurd aan de Tweede Kamer. Daaruit wordt duidelijk dat de vaststelling van 478.000 vluchten een opstapje is naar verdere groei van het aantal vluchten vanaf 2028. De bewoners gaan er met het besluit van de minister dus op achteruit. En daarmee is er dus alle reden dat ook Platform Vlieghinder Zaanstreek mede in beroep gaat tegen dit ‘groeibesluit’.

Platform Vlieghinder Zaanstreek wil een passende internationale luchthaven – een Schiphol dus dat in balans is met de gezondheid en veiligheid van omwonenden. Een luchthaven ook die rekening houdt met de gemaakte klimaatafspraken in Parijs en – heel belangrijk ook – een realistische berekening rond deze luchthaven, waarbij wordt gerekend met de échte economische bijdrage aan onze maatschappij.

Het beroep van SchipholWatch is mede ondertekend door de Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), Mobilisation for the Environment (MOB), de Natuur- en Milieufederatie Noord-Holland (MNH), Stichting Oegstgeest Zonder Vlieghinder, Stichting Stop4deroute, de vereniging Platform Vlieghinder Kennemerland (PVK), Platform Vlieghinder Zaanstreek (PVZ), de vereniging Platform Vliegoverlast Amsterdam (PVA) en Klankbordgroep Minder Hinder Gooise Meren.

Laatste verandering: